Ο ρόλος της συνέργειας της δίπλωσης χαρτιού και της χρήσης ψηφιακών εργαλείων στη νοηματοδότηση της υποθετικής πρότασης και της απόδειξης

Διπλωματική Εργασία uoadl:3397652 12 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-28
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Περιβολάρη Αλίκη-Ηλιάνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ψυχάρης Γιώργος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ
Πόταρη Δέσποινα, Καθηγήτρια, Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ
Ζαχαριάδης Θεοδόσιος, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος της συνέργειας της δίπλωσης χαρτιού και της χρήσης ψηφιακών εργαλείων στη νοηματοδότηση της υποθετικής πρότασης και της απόδειξης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο ρόλος της συνέργειας της δίπλωσης χαρτιού και της χρήσης ψηφιακών εργαλείων στη νοηματοδότηση της υποθετικής πρότασης και της απόδειξης
Περίληψη:
Η παρούσα ερευνητική εργασία μελετά τη δυνατότητα της συνδυαστικής χρήσης δύο διαφορετικής φύσης τεχνουργημάτων να συμβάλλει στην νοηματοδότηση εννοιών σχετικών με την παραγωγή υποθετικών προτάσεων της μορφής «αν… τότε» και την απόδειξή τους. Η κατασκευή τέτοιων νοημάτων αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία που καλείται να υπερβεί τις δυσκολίες των μαθητών/-ριών που σχετίζονται με την τυπική διαδικασία της μαθηματικής απόδειξης. Η βασική ερευνητική υπόθεση είναι ότι η ενδεχόμενη συνέργεια που μπορεί να εμφανιστεί μεταξύ δύο τεχνουργημάτων, ενός χειραπτικού και ενός ψηφιακού, μπορεί να προωθήσει την εξέλιξη αρχικών προσωπικών νοημάτων συνδεδεμένων με την εμπειρία του ατόμου κατά την εργασία με ένα τεχνούργημα, σε μαθηματικά και αποπλαισιωμένα νοήματα, κεντρικά για την κατανόηση της υποθετικής πρότασης. Η θεωρία των Μαθηματικών Πεδίων Εργασίας σε συνδυασμό με τη Θεωρία Σημειωτικής Διαμεσολάβησης δομούν έναν θεωρητικό φακό για την ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων. Η παρούσα έρευνα αντλεί τα δεδομένα αυτά από την εργασία δύο ομάδων μαθητών/-ριών της Α’ Λυκείου με τρία κατασκευαστικά – αποδεικτικά προβλήματα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας και με την αξιοποίηση του χειραπτικού μέσου της δίπλωσης χαρτιού και του ψηφιακού μέσου Geometer’s Sketchpad. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης αναδεικνύουν την ιδιαίτερη συμβολή της συνέργειας των δύο αυτών μέσων στην διαμόρφωση και επικύρωση εικασιών, στην κατανόηση των λογικών εξαρτήσεων μεταξύ υποθέσεων και συμπεράσματος μιας υποθετικής πρότασης και τελικά στην απόδειξή της μέσα από την νοηματοδότηση σημείων και διαδικασιών στα δύο πεδία εργασίας και τη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ αυτών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Συνέργεια, δίπλωση χαρτιού, ΠΔΓ, υποθετική πρόταση, απόδειξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
47
Αριθμός σελίδων:
113
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΗ.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο