Ψυχοκοινωνικό κλίμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: αντιλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3397419 9 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-25
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Σοφιανού Μαριλένα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΘΩΜΑΣ ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ψυχοκοινωνικό κλίμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: αντιλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ψυχοκοινωνικό κλίμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: αντιλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών
Περίληψη:
Το θετικό ψυχοκοινωνικό κλίμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση φαίνεται ότι έχει πολλαπλά οφέλη, σε επίπεδο ακαδημαϊκό, κοινωνικό, συναισθηματικό για τους μαθητές. Ταυτόχρονα, οφελεί και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Η φύση του είναι πολυδιάστατη και έχουν δοθεί διάφοροι ορισμοί. Η ανάπτυξη του σχετίζεται με διάφορες πτυχές του σχολικού πλαισίου όπως κοινωνικές, οργανωτικές , λειτουργικές, περιβαλλοντικές. Γενικά η επικρατούσα άποψη είναι πως είναι το κλίµα, το περιβάλλον, η περιρρέουσα ατµόσφαιρα και το γενικότερο πνεύµα που διαπνέει µια σχολική τάξη. Τα τελευταία χρόνια προσλάμβανονται ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα γενικά σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και φαίνεται ότι συμβάλλουν στη διαμόρφωση του ψυχοκοινωνικού κλίματος ποικιλοτρόπως. Ένας από τους τρόπους συμβολής του είναι μέσα από προγράμματα προαγωγής της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης. Εγείρονται διάφορα ερωτήματα, τα οποία θα αναλυθούν διεξοδικά στην παρούσα εργασία, για τις αντιλήψεις τους πάνω στο ψυχοκοινωνικό κλίμα και παρουσιάζουν ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον, καθώς η ύπαρξη τους στα γενικά σχολεία είναι ένας σχετικά νέος θεσμός και η βιβλιογραφία σε αυτό το κομμάτι φαίνεται να είναι περιορισμένη. Στόχος, λοιπόν, της παρούσας μελέτης ήταν να αναδειχθούν οι αντιλήψεις των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για το ψυχοκοινωνικό κλίμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Για να επιτευχθούν τα προαναφερθέντα χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος με την χρήση του εργαλείου της ημιδομημένης συνέντευξης που κρίθηκε καταλληλότερη για την εκπόνηση της μελέτης. Συμμετείχαν 12 άτομα (6 ψυχολόγοι και 6 κοινωνικοί λειτουργοί) που έχουν εργαστεί σε διάφορα προγράμματα στα γενικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα ευρήματα προέκυψαν από τη θεματική ανάλυση του περιεχομένου. Από τα ευρήματα της έρευνας αναδείχθηκαν οι αντιλήψεις τους για το σχολικό και ψυχοκοινωνικό κλίμα, καθώς και τα χαρακτηριστικά αυτού. Επίσης, επισημάνθηκαν οι παράγοντες που συντελούν στην ανάπτυξη του. Ταυτόχρονα, σημειώθηκαν οι τρόποι συμβολής της κεντρικής διοίκησης, αλλά και των ειδικοτήτων τους στην ανάπτυξη του ψυχοκοινωνικού κλίματος. Τέλος, τα εμπόδια που έχουν συναντήσει και οι αλλαγές που θεωρούν ότι χρειάζονται να γίνουν στις αρμοδιότητές τους για να συμβάλλουν με τον βέλτιστο τρόπο στη διαμόρφωση ενός θετικού ψυχοκοινωνικού κλίματος ήταν από τα ζητήματα που αναδείχθηκαν στη μελέτη. Οι τρόποι συνεργασίας με τη διεπιστημονική ομάδα του σχολείου, η αξιολόγηση των προγραμμάτων προαγωγής του ψυχοκοινωνικού κλίματος και τα πιθανά οφέλη για τη σχολική κοινότητα από την ανάπτυξη ενός θετικού ψυχοκοινωνικού κλίματος αναδύθηκαν από τα ευρήματα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
ψυχοκοινωνικό κλίμα, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
230
Αριθμός σελίδων:
104
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΣΟΦΙΑΝΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ pdf.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.