Το δημοτικό τραγούδι ως αρμός αναγνωστικών δικτύων και το αποτύπωμά του στη διδακτική πράξη

Διπλωματική Εργασία uoadl:3392851 134 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία Ανθρωπιστικών Αντικειμένων και Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-03-26
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Ανδρέου Σοφία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια Παιδαγωγικής, Παιδαγωγικό Τμήμα της Δευτεροβάμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μαρία Μαμούρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα της Δευτεροβάμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα της Δευτεροβάμιας Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το δημοτικό τραγούδι ως αρμός αναγνωστικών δικτύων και το αποτύπωμά του στη διδακτική πράξη
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το δημοτικό τραγούδι ως αρμός αναγνωστικών δικτύων και το αποτύπωμά του στη διδακτική πράξη
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι το να διερευνηθεί το πώς ένα κείμενο δημοτικής ποίησης μπορεί να λειτουργήσει μέσα σε μια τάξη, εάν βρεθεί σε ένα αναγνωστικό δίκτυο συνδεδεμένο με ανοιχτά και σύγχρονα κείμενα και εάν προσεγγιστεί με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου. Τα ερευνητικά ερωτήματα της εργασίας διαμορφώθηκαν ως εξής: Μπορεί να ανανεωθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για το δημοτικό τραγούδι, εάν αυτό προσεγγιστεί μέσα από τον ερμηνευτικό διάλογο και τα δίκτυα κειμένων; Η προσέγγιση του δημοτικού τραγουδιού με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου και η συνομιλία του με σύγχρονα και ανοιχτά κείμενα μέσα στα δίκτυα κειμένων, μπορεί να το κάνει να συμπεριφερθεί και εκείνο (εν μέρει) σαν κείμενο ανοιχτό; Η θεωρητική πλαισίωση της έρευνας βασίστηκε στα χαρακτηριστικά της δημοτικής ποίησης, στις έννοιες των ανοιχτών και κλειστών κειμένων, στους στόχους και τις πρακτικές του ερμηνευτικού διαλόγου αλλά και των δικτύων κειμένων. Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας, επιλέχθηκε η μέθοδος της δομημένης μη συμμετοχικής παρατήρησης και ο σχεδιασμός ερωτηματολογίων. Για την παρατήρηση των διδασκαλιών χρησιμοποιήθηκε ένα κατάλληλα διαμορφωμένο πρωτόκολλο παρατήρησης και πραγματοποιήθηκαν αναλυτικές σημειώσεις πεδίου. Τα δεδομένα του πρωτοκόλλου παρατήρησης αναλύθηκαν με τη βοήθεια της περιγραφικής στατιστικής ενώ τα δεδομένα των ερωτηματολογίων με τη θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι μέσω της δικτύωσης των κειμένων και του ερμηνευτικού διαλόγου, ένα δημοτικό τραγούδι μπόρεσε και κίνησε το ενδιαφέρον των μαθητών, ενώ αναδείχθηκαν σημεία του που ευνόησαν την ανάπτυξη του διαλόγου και των ερμηνειών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
δημοτικό τραγούδι, ανοιχτό-πολυφωνικό κείμενο, κλειστό-μονοφωνικό κείμενο, δίκτυα κειμένων, ερμηνευτικός διάλογος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
103
Αριθμός σελίδων:
130
Το δημοτικό τραγούδι ως αρμός αναγνωστικών δικτύων και το αποτύπωμά του στη διδακτική πράξη - Σοφία Ανδρέου.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο